Zanik kości szczękowych

Zawsze stawiamy na edukację naszych pacjentów, dlatego też chcielibyśmy podzielić się z Wami ważnymi informacjami dotyczącymi zdrowia Waszych zębów i kości szczęk. Jednym z najczęściej pomijanych aspektów zdrowia jamy ustnej jest zanik kości, który może mieć wiele przyczyn. Najbardziej powszechną jest utrata zębów. Gdy ząb zostaje utracony, kość która otaczała korzeń zęba traci swoją główną funkcję, co prowadzi do jej stopniowego zaniku. Innymi czynnikami przyczyniającymi się do tego problemu mogą być choroby takie jak osteoporoza, infekcje lub urazy.

Konsekwencje zaniku kości są daleko idące. Zanik kości szczęk powoduje zapadnięcie się warg i policzków, co ma wpływ na pogorszenie rysów twarzy. Poza tym ubytki kostne utrudniają leczenie stomatologiczne, w tym wszczepianie implantów. W Dental Clinic Jankowscy dysponujemy nowoczesnymi metodami leczenia, które mogą pomóc w regeneracji utraconej tkanki kostnej i przywróceniu Waszej pewności siebie oraz komfortu.

Regeneracja kości – technika Khoury’ego

W technice Khoury’ego korzystamy z kości samego pacjenta, co znacząco przyspiesza proces regeneracji. Podczas tej procedury chirurg pobiera blok kostny z żuchwy w obszarze trzonowców dolnych. Blok ten jest następnie odpowiednio kształtowany i osadzany tam, gdzie występuje zanik kości. Między kością własną a blokiem powstaje przestrzeń, którą wypełniana jest wiórami kostnymi pochodzącymi z wcześniej pobranego bloku. Stosowanie tej metody, opartej na własnej kości pacjenta minimalizuje ryzyko niepożądanych reakcji i promuje naturalne gojenie. Technika Khoury’ego umożliwia odbudowę kości zarówno w wymiarze poziomym, jak i pionowym.

Sterowana regeneracja kości

Drugą techniką jaką stosujemy jest Sterowana Regeneracja Kości (GBR). W celu odbudowy kości w wymiarze poziomym używamy mieszankę materiału kościozastępczego z wiórami kości własnej pacjenta, ustabilizowaną resorbowalną membraną kolagenową – tą metodę autorstwa Doktora Istvana Urbana nazywamy „Sausage Technique”.

Regeneracja kości wymiarze pionowym wymaga zastosowania membrany nieresorbowalnej typu dPTFE.  Kluczem Sterowanej Regeneracji Kości jest unikalne połączenie biomateriału z kością własną pacjenta. Biomateriał oferuje objętość dla przyszłej kości, podczas gdy wióry kości własnej zawierają czynniki wzrostu niezbędne do powstania pełnowartościowej kości.

Utrata zębów bocznych w szczęce powoduje rozrost zatok szczękowych. Następstwem tego jest utrata kości w wymiarze pionowym, co uniemożliwia wprowadzenie implantów.  W takich przypadkach wykonujemy zabieg podniesienia dna zatoki szczękowej, czyli „Sinus Lift”. Zabieg ten polega na podniesieniu błony śluzowej dna zatoki szczękowej oraz wypełnieniu powstałej przestrzeni wiórami kostnymi. Tak przygotowane podłoże jest stabilne i idealne dla przyszłego implantu.

Kto wykonuje u nas regenerację kości?

Każda z opisanych metod odbudowy kości wykonywana jest przez dr n. med. Tomasza Jankowskiego specjalistę chirurgii stomatologicznej. Doktor miał przyjemność uczyć się regeneracji kości bezpośrednio u twórców opisanych wcześniej technik, czyli Profesora Fouada Khoury’ego oraz Doktora Istvana Urbana.

– STOMATOLOG ŻARY – STOMATOLOG ŻAGAŃ – DENTYSTA ŻARY –  DENTYSTA ŻAGAŃ –